Att skapa ett attraktivt detaljhandelskoncept kan göras på flera sätt – idag går en skarp skiljelinje mellan vinnarna och förlorarna. Några menar att den fysiska butiken är död, att man har alltför stark konkurrens från nätet, emedan andra har expansionsplaner som om internet aldrig funnits och nätaktörerna själva öppnar butiker, i syfte att skapa ett komplett erbjudande och rekrytera nya kunder. Detta är den andra artikeln i en serie om tretton, som beskriver tretton värdepositioner som kan konkurrera även med de stora drakarna inom handeln.
Igår kom den första artikeln som handlade om Gränsöverskridaren. Under de kommande veckorna kommer vi röra oss medurs och ge exempel på fysiska koncept och positioner som växer, mitt i den digitala transformationen. De kommande dagarna kommer beröra Pakteringskvadranten, i den övre högra delen av modellen. Här finns Curatorn, Ögongodis och Historieberättaren, där den sistnämnda också har en kunskapsaspekt i sin konkurrenspalett. Paketering handlar om hur:et i erbjudandet – det estetiska och smartness i hur erbjudandet är uppbyggt.
Curatorn
Har du någonsin kommit in i en butik, som trots ett begränsat utbud känner att du hittar det du behöver och som dessutom skapar trygghet i köpet? Det känns helt enkelt rätt och som någon man litar på, bara genom hur butiken är uppbyggd och den atmosfär som finns där. Då har du troligen varit hos en Curator, som presenterar ett utvalt och noga sammansatt innehåll i form av produkter och tjänster. (Under MQs glansdagar i början på 00-talet hade man payoffen “Noga utvalt” och innan nätet tog över destinationspositionen var man den lilla ortens självklara modevaruhus, just därför att man lyckats välja ut varumärken som låg rätt i tiden och presenterade det på ett attraktivt sätt, förstärkt av starka kampanjer.) Curatorn kan utan problem gå tvärs över branschgränser men förmår ändå skapa ett sammanhang, som är både trovärdigt och attraktivt i målgruppen. Genom förmågan att skapa ett sammanhang har curatorn förmågan att erbjuda ett begränsat utbud på en mindre yta, men ändå få besökaren att känna att utbudet är tillräckligt brett för att hitta rätt, genom att man skapar trovärdighet och framstår som en auktoritet.
Position: Just “noga utvalt”, kan sammanfatta vad man erbjuder – och riktat mot ett bestämt behov, situation eller livsstil. Ett väl sammansatt och koordinerat sortiment som genom sättet det är paketerat på skapar köplust, trovärdighet och auktoritet.
Exempel: Amazon 4-star, Grandpa
Amazon 4-star är ett av Amazons fysiska koncept som har vad man kan kalla för ett användarkurerat erbjudande. Här presenteras produkter som rankats med fyra eller fem stjärnor av kunderna online, och därmed kan man vara helt säker på att man bara möter sådana produkter som andra redan varit nöjda med. Genom den datamängd Amazon genererar, kan man också arbeta med lokalt sortiment som trendar i det området runt den enskilda butiken. För de som är ute efter det senaste, vill köpa en present eller bara vill ha koll på vad som händer är Amazon 4-star ett svårslaget koncept.
Grandpa är ett bra exempel på en svensk Curator som genom en attraktiv blandning av bland annat mode, accessoarer, böcker och inredning har skapat intressanta butiker för den urbana och trendkänsliga konsumenten. Butikerna är små men mycket välarbetade och har högt nyhetsvärde. Den estetiska paketeringen skapar såväl nyfikenhet som trovärdighet, som i sin tur ger anledning till återkommande besök för att se vad som är rätt just nu.
Nästa artikel handlar om Ögongodis – där estetiken, oavsett bransch är i första rummet.