Skärmavbild 2020-04-08 kl. 16.46.34

The End Of The Retail World As We Know It: Update

Rapporterna om konsekvenser av Covid-19 strömmar in just nu – och som jag tidigare skrivit förefaller mode och lyxsegmentet hårdast drabbat, men även sportsegmentet följer med – inte minst på grund av branschglidningseffekter mot mode. I USA som är hårt drabbat har nu siffrorna för Mars månad kommit in som visar på 53% minskning i trafiken till butik – och då ska man komma ihåg att USA reagerade sent och att de första veckorna i månaden höll sig till relativt normala siffror i många städer för att sedan gå till en total lockdown. Nu kommer rapporter om att myndigheterna önskar att dagligvaruaktörer som fortfarande har öppet, spärrar av gångar i butikerna, till varor som kan beskrivas som “non-essential items”, vilket såklart kommer drabba försäljningen. I den här artikeln ger jag en update utifrån helgens artikel och fortsätter att spana framåt!

I USA står det nu helt klart att vårsäsongen helt uteblir i flera branscher – outdoorikonen REI räknar med att hålla sina 162 butiker stängda till Juli, vilket i sin tur kommer innebära att de varumärken som räknat med en normal säsong, troligen inte kommer att kunna betala sina leverantörer. Det kommer i sin tur innebära en diskussion mellan varumärken och producenter, där det i vissa fall är producenterna i Kina som  behöver stänga fabriker på grund av uteblivna betalningar och i vissa fall kommer bli producenterna som tar över ägandet av de varumärken som inte kan betala. Det innebär inte bara den efterfrågechock som jag skrev om i förra artikeln – att leverantörerna kommer att efter Kinas återgång till någon form av normalitet, möts av inställda ordrar som en konsekvens av försäljningstappet under Q2.

McKinsey har i dagarna också släppt en update på sin årliga spaning om modesegmentet, som inte åldrats särskilt väl, utifrån Coronaperspektivet, där man konstaterar att 80% av modesegmentet inte skulle må bra alls om det vore så att affärerna uteblev i två månader. Man säger också:

“34 percent of listed fashion businesses in North America and Europe were displaying signs
of financial distress before the coronavirus first broke out.”

Som jag skrev i min artikel i helgen – krisen träffar modesegmentet i en tid där man redan var extremt utmanad. Det är inte att förundras att många kommer slås ut och McKinsey talar också om “a Darwinian shakeout” och “The crisis will shake out the weak, embolden the strong and accelerate the decline of companies that were already struggling before the pandemic, leading to massive waves of consolidation, M&A activity and insolvencies.” – det som händer nu är alltså vad som skulle hänt ändå. 

 

 

Jag har redan tidigare använt begreppet Retail Darwinism – utifrån vilka som varit starka och svaga utifrån anpassningen till digitaliseringen – både utifrån sin erbjudande men också förändringsbenägenheten.

 

Och samtidigt som förändringen går extremt snabbt just nu så finns det vissa saker som inte ändras. Till det senare hör konsumentens grundläggande drivkrafter utifrån vårt grundprogram om att i första hand söka trygghet, sammanhang och i tredje hand status inom gruppen. Harward Business Review har lanserat en utvecklad version om Maslows behovstrappa – helt utan koppling till rådande omvärldsläge som ger en hel del kreativa möjligheter för att förhålla sig till det som sker som detaljhandlare/varumärke. 

Det förefaller också som att digitaliseringen å ena sidan eskalerar inom dagligvaror, men samtidigt inte påverkar alls inom mode, som också är en del av mina tidigare spaningar – och att vi kommer få en efterföljande diskussion om värderingar – McKinsey skriver igen:

The pandemic will bring values around sustainability into sharp focus, intensifying discussions and further polarising views around materialism, over-consumption and irresponsible business practices.”

och detta understryker också minimalisttrenden om en mer medveten konsumtion. Many consumers will be looking for so-called “investment” pieces — minimalist, last-forever items, that feel more responsible given the state of the world.”

Slow fashion kommer ta andelar från fast fashion, samtidigt om produktionsländer som Kina kommer tappa mot mer närbelägna som Turkiet eller Europeiska länder. Det är en betydligt mer desruptiv process vi kommer se det kommande året än vad digitaliseringen skulle innebära i sig själv. Lägg till utvecklingen inom second hand hos yngre konsumenter så blir det en vådlig brygd att hantera. Bara för att man är digital så behöver det inte vara rätt…De globala effekterna på handeln mellan stater framgent är ännu i stort sett outforskade.

 

 

 

Dela inlägget

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on print
Skriv ut
Share on email
Email