Om man nu ska öppna en butik, varför kan man inte lika gärna göra den tilltalande för ögat? Estetik är underskattat som verktyg för att skapa platser där man vill vara, helt enkelt därför att vi människor tilltalas av vackra saker och omgivningar. Sedan är såklart smaken som baken, men det finns ändå miljöer och koncept som fler föredrar framför andra. Bland alla rationella och till sista decimalen, logistikoptimerade koncept, sticker de riktigt genomarbetade och snygga ut som en fröjd för ögat.
Ögongodis är benämningen på den position där ytan är allt. Ja, nästan iallafall – man vill komma dit och suga in allt med blicken och visst, produkten är viktig men i det här fallet är den sekundär och miljön i sig höjer värdet av produkterna de säljer.
Position: Estetisk paketering, som skapar dragningskraft och gör konceptet till ett ställe där man vill vara.
Exempel: Restoration Hardware NY, Maison Assouline, Kusmi Tea, Atelier Cologne
Restoration Hardware är möbel- och inredningsbutiken med hög wow-faktor, inte bara för restaurangen i vinterträdgården på taket (extra pluspoäng för deras lobster rolls), de snygga utställningarna och premiumprodukter av högsta klass utan också för att arkitekturen i sig får butiken att framstå som ett konstmuseum. Ett ställe dit man vill komma för att bara vara, eller det jag kallar för ett “being place”.
Maison Assouline är ett Londonbaserat förlag som främst är kända för sina coffeetable-böcker. I London finns en butik, som också innehåller en bardel och där ägarfamiljen också blandar upp utbudet med sina egna aktiviteter och där man också visar upp sitt samarbete med Gucci. Trots den lilla ytan kan man tillbringa en lång stund och botanisera – ögat hittar nya spännande detaljer hela tiden.
Kusmi Teas butik i World Trade Center, NY är ett exempel på att det inte heller behöver vara inredningsbutiker eller stora mastodontlokaler som behövs för att skapa det lilla extra. Kusmi Tea har hundratalet butiker runt om i världen, i flera olika konceptformat, men alltid med estetiken i fokus.
Atelier Cologne i Hudson Yards har en färgsprakande butik som drar ögat till sig. De naturliga ingredienserna från bland annat frukt symboliseras av den färgprakt som produkterna återspeglar, men det finns ändå ett lugn för ögat och ger en välkomponerad upplevelse med så snygga produkter att man nästan blir hungrig vid åsynen.
Som synes är estetik ett verktyg som inte begränsas av vare sig bransch eller produkter. Så varför öppna en ful butik?
Imorgon kommer den fjärde artikeln i denna serie, med Historieberättaren i fokus.
De tidigare artiklarna i denna serie hittar du nedan: