Skillnaden mellan en nerd och en geek är att geeken vet om att han/hon verkligen är en geek och är stolt över det. Så förklarar legendariska techsupportföretaget Geek Squad, numera förvärvat av BestBuy sitt namn. Det handlar helt enkelt om fokus och passion på det man håller på med. Det är inte bara ett jobb utan ett intresse, nej förresten en mission. I den femte artikeln diskuterar vi retailers som är alldeles underbart enkelspåriga och brinner för vad de håller på med.
På Naturkompaniet känns det som att det bara jobbar utövare – det är ett aktivt val och en del av en livsstil där man får möjlighet att arbeta med det man gillar själv. Och därför kan man också en hel massa om produkterna och funktionerna – man kan berätta om hur den där bestigningen av Kebnekajse räddades av en riktigt bra jacka när vädret slog om och exakt hur du ska ställa in ryggsäcken för bästa komfort. Min beskrivning är måhända överdriven men jag har aldrig träffat någon av de som jobbar i Naturkompaniets butiker som inte verkar helt besatt av uteliv. Det är ett bra exempel på en geek-koncept, där också alla kunder, från nybörjare till avancerade utövare kan mötas i en och samma butik, något som inte är legio på dagens marknad.
Nu har vi kommit in i kunskapskvadranten i modellen och där är Geeken först ut att beskrivas. En Geek fokuserar på att förmedla kompetens till kunder som verkligen vill gå på djupet och få experthjälp inom ett visst område – det ställer stora krav på personalen, men också på sortimentet och navigationen som helst ska vara självförklarande. Troligen har man valt bort instegssortimentet eftersom man bara säljer sådant man skulle kunna tänka sig att använda själv.
Position: En Geek är besjälad av sin kategori och att inspirera andra, blivande geeks. Det är hög kvalitet eftersom geeken knappast kompromissar om något så viktigt som sitt intresse. Här får man engagerande tips och kunskaper från någon som gjort det själv.
Exempel: Mymuesli, Le Labo, Starbucks Roastery, Naturkompaniet (se ovan)
I Zürich sprang vi på en butik som sålde funktionella müsli i femtio grundvarianter, anpassade för olika livsstilar, aktiviteter och kosthållningar. I butiken kunde man också få rådgivning och bygga sin egen variant med hjälp av 80 olika ingredienser beroende på personliga förutsättningar och preferenser. Bra och gedigen rådgivning om kost och hälsa kom med på köpet.
I Venice, LA, ligger Le Labo där man kan botanisera bland doftingredienser och där parfymören efter en intervju och botanisering bland alternativen, går in i labbet och blandar en unik parfymvariant. Här pratas både topp och bottennoter, hudtyper och användningsområden.
I Shanghai besökte vi Starbucks Roasterykoncept som skapats för att revitalisera varumärket bland krävande konsumenter. Här kan man gå på provningar eller studera rostningsprocessen i den produktionsanläggning som finns inne i själva caféet där kaffebönor rostas, mals och förpackas på ett löpande band. Olika te och kaffevarianter, såsom cold brew som droppar från yamatowers – och andra varianter, ger kaffekonässören nya spännande smaksensationer att utforska.
Geeken finns alltså i alla branscher och i alla storlekar, men är alltid, alltid på kundens sida som den passionerade utövare man själv är.
De tidigare artiklarna i denna serie hittar du nedan:
Framtidens fysiska koncept: Del 1: Gränsöverskridaren
Framtidens fysiska koncept: Del 2: Curatorn