Hos ingenjören är produkten kung – den talar för sig själv och utan sin identitet i produkten är man ingenting. Tekniska lösningar, avancerad tillverkningsprocess eller innovativa materialval gör Ingenjören till destinationen för de som verkligen vill ha de bästa, senaste eller snyggaste grejerna.
Hos Ingenjören pratar man teknik, tillverkningssätt och design som om det vore det viktigaste i världen. Man är stolt över sina produkter och lyfter ibland fram dem som om de vore små konstverk – generiska lågprisalternativ får ursäkta men detta är riktiga grejer för de som vill vara först med det senaste eller bara vet exakt vad de vill ha.
Position: Ingenjören använder design, teknik och tillverkningsmetoder för att skapa produkter som står ut utöver det vanliga.
Exempel: Xiaomi Mi, Away, Allbirds, Dyson,
Xiaomi är den kinesiska tillverkaren av smartphones, köksredskap, smartahemprodukter, elscootrar, produkter för träning och hälsa som har börjat öppna butiker i en rasande takt. Bolaget har över 3000 butiker i Indien och passerade 6000 butiker totalt vid förra årsskiftet. Under förra året slog man också upp dörrarna i Westfield Mall of Scandinavia. Detta är produkten för tekniknörden och för den som vill koppla upp livet i stort.
“I haven´t been everywhere but it´s on my list”. Away är ännu en av de detaljhandelsföretag som kallas digital natives som börjat online men sedermera öppnat fysiska butiker för att bredda sin distribution och bygga varumärke. Varumärket är skapat för den reslystna urbana världsresenären och man säljer väskor och resetillbehör av egen tillverkning, med en kvalitet och design som satt en ny nivå i branschen. I den butik vi besökte fanns det också möjlighet att få sin egen märkning av väskan med hjälp från en ur personalen som målande initialerna direkt på den nya reskompisen.
Allbirds säljer sneakers, även de till den urbana kunden – och materialen är valda för att vara både ekologiska och samtidigt passa stadens krav på bekväma och smutsavvisande skor. Man började med onlinehandel och började sedan öppna butiker på bra lägen – och säljer bara D2C eftersom man vill hålla ett konkurrenskraftigt pris trots högkvalitativa material såsom merinoull och ändå ha bra marginaler. I de avskalade butikerna presenteras material och tillverkningsprocessen och man får information om de tre grundmaterialen – sockerrör, träcellulosa och ull, varav några 3D-printas till skornas överdel under tillverkningsprocessen.
Ett extra plus till Allbirds för den mekaniska kommunikationen som får även sulor och skosnören att framstå som små högteknologiska underverk.
När jag var liten kommer jag ihåg hur mamma smällde igen dörren det hårdaste hon kunde, när en dammsugarförsäljare hade stuckit in foten för att hindra henne att stänga den. Hans ångestladdade skrik har ristat sig fast i minnet. Föga anade han nog att det ett halvt sekel senare skulle gå att sälja dammsugare som små högteknologiska konstverk. För det är ju vad Dyson lyckats med – allt som blåser eller suger luft i hushållet ges en ny och designad förpackning med Dysons teknologi och butikerna ser ut som en scen ur Star Trek. Oslagbart även som paketering, även om produkten och motorteknologin alltid är i fokus.
Som synes kan produkten fortfarande vara kung!
De tidigare artiklarna i denna serie hittar du nedan:
Framtidens fysiska koncept: Del 1- Gränsöverskridaren
Framtidens fysiska koncept: Del 2- Curatorn