0-1

Är Coronaviruset en svart svan för retail?

En del av förändringarna i detaljhandeln, som förefaller disruptiva och plötsliga – såsom till exempel effekterna av e-handelns tillväxt. Denna tillväxt har ju emellertid skett under lång tid och varit tydlig redan sedan millenieskiftet. Att det sedan finns händelseskeden som är mer intensiva när andelen e-handel passerar en kritisk massa i vissa branscher är en annan sak.

Samma sak med hållbarhetsfrågan. Även när jag var liten var jordens ändliga resurser en naturlig fråga på agendan – att det blir än mer akut med växande välstånd i befolkningstäta tillväxtländer, är inte heller att förundras över.

No alt text provided for this image

 

Annat är det med så kallade svarta svanar och effekterna av dem. En svart svan är ett begrepp från Nicholas Taleb och boken med samma namn – och definieras som en oväntad och extremt ovanlig händelse, som om den hände skulle kunna ha extremt stora konsekvenser. Ta Coronaviruset som exempel. Att vi genom historien genomlevt globala pandemier är ett faktum – men hur det i en globalt sammanflätad ekonomi påverkar både produktion och konsumtion är lite för spännande för att vara bekvämt.

Kinas roll som en av de stora motorerna i världsekonomin och var enligt WTOs senaste årssiffror från 2018, världens största exportör med 12% av den totala världshandeln. Produktionen är nu nere med 30%, vilket fick Apple att vinstvarna för några dagar sedan – vissa prognoser pekar på 50% produktionsbortfall i modesegmentet. Samtidigt som nästan hälften av befolkningen är belagda med reserestriktioner och stora delar av befolkningen är isolerade i sina hem 650 miljoner.

Ändå fortsätter konsumtionen och e-handeln boomar som aldrig förr, i en redan mycket e-handelsbenägen befolkning.

Intressant är också hur detta kommer påverka valet av produktionsland framöver, där diskussioner om nearshoring sedan länge, varit på tapeten utifrån att minska ledtider och därmed skapa högre säkerhet på en skakig modemarknad. Om vi ser ett större bortfall i produktionen under längre tid, samtidigt som logistikkedjorna hackar – hur kommer det då vägas mot det relativt lägre inköpspriset man kan få genom att lägga ordern i Kina.

Att produktionsbortfallet redan påverkar intäktsflödet hos detaljhandelns leverantörer är självklart. Coresight Research skriver: “In the short term, we expect to see small and medium-sized factories in China struggle to meet demand, particularly those producing low-tech, low-quality and simple goods. Most of these have low cash reserves and are less likely to secure loans. They are unable to fulfill orders as they are operating at partial capacity, and some of their existing clients have already started to work with factories outside China in order to meet their inventory requirements. These China-based factories may therefore find that they have negative cash flow and must permanently close down the business.”

samt

“In order to learn from the impacts of the coronavirus, we suggest that brand owners and retailers (that have not already done so) conduct risk assessments and stress tests to help them find alternative production lines. A number of retailers have been diversifying their supply chains away from China since 2017 due to a wage rise in the country. Trade tensions between the US and China also pushed companies to further evaluate their supply chains. Moreover, as the global emphasis on supply chain sustainability increases, more companies are considering localizing their supply chains (i.e., through onshoring or near-shoring), which will help them to reduce production lead times and enable them to respond quickly to consumer demand. We expect brand owners and retailers to accelerate supply chain diversification in the coming two to three years.”

Vi kan därmed stå inför en potentiell extremt snabb omvandling av spelplanen inom flera områden, något som, om det skulle hända också har en högst reell påverkan på världsekonomin.

Finns det fler svarta svanar bakom hörnet? Inom det militära området använder man scenarioplanering för att förbereda sig för olika handlingsalternativ. För att ett scenario skall vara aktuellt att planera för ställs vissa krav på relevans; det måste vara möjligt, helst sannolikt men inte nödvändigtvis troligt – åtminstone inte i det korta perspektivet. Är vi i ett läge där varumärken och retailers behöver höja blicken mot framtiden och planera för olika möjliga alternativ, även om de för dagen inte är troliga? Med tanken på den högst fragmenterade framtidsbilden, förändringshastigheten, trender och mottrender tror jag att det är en förutsättning för överlevnad i det långa perspektivet.

Dela inlägget

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on print
Skriv ut
Share on email
Email