Aktivisten hör till de passionerade koncepten, men emedan Geeken är fascinerad av sina produkter och Conciergen dyrkar kunderna, så brinner aktivisten för sina värderingar. Man är ofta en högljudd förkämpe för sina frågor, som gränsar till företagsreligion. Det gör också att man tilldrar sig personal som attraheras av värderingarna snarare än att ta vilket jobb som helst – och en stark intern kultur kommer därmed på köpet.
Nu har vi kommit in i den sista kvadranten och de koncept och positioner som har tydliga värderingar, inte bara internt utan även i sin kommunikation gentemot kunderna och som en röd tråd i alla touchpoints.
De värderingsstyrda koncepten är kompromisslösa med sin hållning och skapar därmed ofta starka relationer på ett djupare plan med sin målgrupp. Det gör också att kunderna har en lång livscykel och inte prioriterar bort konsumtionen via Aktivisten i första taget.
Position: Aktivisten brinner för värderingar och att ha en ståndpunkt, ibland högljutt och alltid äkta
Exempel: Cuyana, Bodyshop, Toms
Anita Roddicks Bodyshop är en av ur-Aktivisterna och har varit på marknaden ända sedan 1976. Det finns inte många CSR-frågor som inte har plats i konceptet som började med att sälja produkter som inte testats på djur. Senare har återvinningsbara förpackningar införts och inköpen styrs mot att stödja fattiga producenter i tredje världen. Man är också aktiv i andra behjärtansvärda projekt såsom HIV-prevention och liknande frågor för att förbättra villkoren på producentmarknaden.
Toms är skobutiken som har ett högre syfte och vid sidan av skor även säljer kaffe och solglasögon med mera. För varje affär skänker Toms vidare vatten, skor och synkorrigeringar till fattiga områden i produktionsländerna. Den butik vi besökte låg i Venice, LA och hade en stor innergård med café där många valde att sitta och arbeta och samtidigt ta en kopp kaffe. När satt du och jobbade i en skobutik senast? De mjuka värdena har också gjort att man blivit en lokal destination i grannskapet för olika event och sammankomster. Via den stora anslagstavlan i butiken kan man också sätta upp en bild på sin hund, liksom att adoptera hundar som hamnat fel i livet.
Cuyana är premiumbutiken som eftersträvar hållbarhet genom att fler köper färre men bättre produkter. I en avskalad och estetisk butiksmiljö erbjuder man utvalda kvalitetsprodukter inom mode och accessoarer, med målet att sälja lagom många. Sitt Fewer Better Manifesto förklarar man så här:
Imorgon kommer den näst sista artikeln i denna serie prata om den andra tydliga värderingspositionen: Återvinnaren
Framtidens fysiska koncept: Del 1- Gränsöverskridaren
Framtidens fysiska koncept: Del 2- Curatorn
Framtidens fysiska koncept: Del 3- Ögongodis
Framtidens fysiska koncept: Del 4 – Historieberättare
Framtidens fysiska koncept: Del 5 – Geeken
Framtidens fysiska koncept: Del 6 – Conciergen
Framtidens fysiska koncept: Del 7 – Problemlösaren
Framtidens fysiska koncept: Del 8- Oligopolisten
Framtidens fysiska koncept: Del 9- Ingenjören
Framtidens fysiska koncept: Del 10 – Uppfinnaren