Skärmavbild 2021-01-28 kl. 07.12.04

Framtidens fysiska koncept: Del 13 – Lågpris

De senaste veckorna har jag fått mycket trevlig feedback på denna lilla artikelserie och det verkar som om att många söker inspiration och ledstjärnor i arbetet att förädla och utveckla sina koncept, men också hitta balansen mellan digitalt och fysiskt – vad är egentligen den optimala butiksdensiteten? Idag går vi i mål med att diskutera lågprispositionen och de aktörer jag nämner känner vi alla till så det blir omnämnanden men inga case i dagens artikel. 

Varför står lågpris i mitten har några undrat – det enkla svaret är att det fanns plats där, men också för att de flesta lågpriskoncepten inte positionerar sig särskilt tydligt vad gäller paketering, kunskap, produktledarskap och värderingar.

Position: Värde för pengarna

Lågprispositionen har länge varit en vinnare och finns i så gott som alla branscher. Det främsta skälet till att lågpris är en framgångsfaktor är att nästan alla aktörer under överskådlig tid, genom ständiga rabatter och erbjudande och en minimal budget till att bygga varumärke, utbildat konsumenten i att priset är det enda viktiga. Det betyder också att de flesta konkurrenter är med att bygga lågprismarknaden samtidigt som de rena lågprisaktörerna går in och skördar den.

Det är också intressant hur vi konsumenter triggas av pris och hur att fynda kan få oss att kompromissa med våra värderingar om till exempel hållbarhet och miljöfrågor.

Men all lågpris är inte stöpt i samma form.

Lågpris har under de senaste decennierna utvecklats från “lågprislador” till riktiga konceptuella butiker med en hög nivå på butiksupplevelse. Många har länge sett ner på lågpriskoncepten som ett sämre alternativ, men de har trots allt tagit marknadsandelar – kanske just på grund av att alla aktörer utbildat konsumenterna att pris är det enda som är viktigt genom att inte kommunicera annat är lågpriserbjudanden. Men även inom lågprissegmentet finns det olika positioner utifrån konsumenternas olika skäl att välja ett lågprisalternativ.

Men det finns flera olika skäl som förklarar lågprisaktörernas snabba tillväxt och de attraherar konsumenterna av flera olika skäl:

1. Konsumenter med en begränsad budget kan hitta produkter med en rimlig kvalitet och därigenom tillfredstäla de flesta dagliga behoven till ett bra pris.
2. Konsumenter med ett lågt intresse i kategorin kan tillfredsställa de funktionella behoven genom att välja en generisk produkt eller ett varumärke från en outlet.
3. Konsumenter som vill känna sig smarta genom att spara pengar och uppleva ett högt värde för pengarna.
4. Skattsökare som får en dopaminrush genom att upptäcka produkter de inte visste att de behövde och få mycket för pengarna.
Detta har också lett till att det utvecklats flera olika nivåer av lågpriskoncept som kommer utvecklas i såväl större format såsom Rusta och Åhlens Outlet, men också mot convenience som Normal och Tiger.
Positioneringstriangeln här ovan visar exempel på positioneringar inom lågprissegmentet där budgetpositionen kan exemplifieras av ÖoB och Dollarstore, det vill säga hard discount med en relativt låg av förädling i butiksmiljön. Smart Buy har en högre kvalitetskänsla och ett mer genomarbetat sortimentserbjudande, som är väl i partitet med förväntningarna hos många människor. Man känner sig lite smart när man inte betalar premiumpris utan får högt värde för pengarna. Exempel på denna position är Lager 157, Rusta och Stadium Outlet. Treasure hunt är beteckningen på aktörer där man kan göra fynd, även om man inte kommer med en bestämd köpavsikt, kanske för att sortimentet växlas så ofta. Åhléns Outlet är ett exempel på en aktör i denna position.
Lågprispositionen kommer med stor sannolikhet att utvecklas ytterligare både konceptuellt och vad gäller antalet aktörer under de kommande åren, av det enkla skälet att de är omtyckta av sina kunder och att vi har en tendens att kompromissa med våra värderingar om till exempel hållbarhet, bara priset är tillräckligt lågt.

Dela inlägget

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Share on print
Skriv ut
Share on email
Email