De senaste veckorna har jag fått mycket trevlig feedback på denna lilla artikelserie och det verkar som om att många söker inspiration och ledstjärnor i arbetet att förädla och utveckla sina koncept, men också hitta balansen mellan digitalt och fysiskt – vad är egentligen den optimala butiksdensiteten? Idag går vi i mål med att diskutera lågprispositionen och de aktörer jag nämner känner vi alla till så det blir omnämnanden men inga case i dagens artikel.
Varför står lågpris i mitten har några undrat – det enkla svaret är att det fanns plats där, men också för att de flesta lågpriskoncepten inte positionerar sig särskilt tydligt vad gäller paketering, kunskap, produktledarskap och värderingar.
Position: Värde för pengarna
Lågprispositionen har länge varit en vinnare och finns i så gott som alla branscher. Det främsta skälet till att lågpris är en framgångsfaktor är att nästan alla aktörer under överskådlig tid, genom ständiga rabatter och erbjudande och en minimal budget till att bygga varumärke, utbildat konsumenten i att priset är det enda viktiga. Det betyder också att de flesta konkurrenter är med att bygga lågprismarknaden samtidigt som de rena lågprisaktörerna går in och skördar den.
Det är också intressant hur vi konsumenter triggas av pris och hur att fynda kan få oss att kompromissa med våra värderingar om till exempel hållbarhet och miljöfrågor.
Men all lågpris är inte stöpt i samma form.
Lågpris har under de senaste decennierna utvecklats från “lågprislador” till riktiga konceptuella butiker med en hög nivå på butiksupplevelse. Många har länge sett ner på lågpriskoncepten som ett sämre alternativ, men de har trots allt tagit marknadsandelar – kanske just på grund av att alla aktörer utbildat konsumenterna att pris är det enda som är viktigt genom att inte kommunicera annat är lågpriserbjudanden. Men även inom lågprissegmentet finns det olika positioner utifrån konsumenternas olika skäl att välja ett lågprisalternativ.
Men det finns flera olika skäl som förklarar lågprisaktörernas snabba tillväxt och de attraherar konsumenterna av flera olika skäl:
Framtidens fysiska koncept: Del 1- Gränsöverskridaren
Framtidens fysiska koncept: Del 2- Curatorn
Framtidens fysiska koncept: Del 3- Ögongodis
Framtidens fysiska koncept: Del 4 – Historieberättare
Framtidens fysiska koncept: Del 5 – Geeken
Framtidens fysiska koncept: Del 6 – Conciergen
Framtidens fysiska koncept: Del 7 – Problemlösaren
Framtidens fysiska koncept: Del 8- Oligopolisten
Framtidens fysiska koncept: Del 9- Ingenjören
Framtidens fysiska koncept: Del 10 – Uppfinnaren